آموزش نوروفیدبک| دوره های تخصصی نوروفیدبک در تهران

آموزش نوروفیدبک
افزودن به علاقه‌مندی

آموزش نوروفیدبک| دوره های تخصصی نوروفیدبک در تهران

بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران باید کیفیتی در ارائه خدمات داشته باشد که بتواند اکثر مراجعین خود را درمان کند.

یکی از بهترین روش های غیردارویی برای تنظیم مجدد امواج مغزی، استفاده از ابزارهای علوم اعصاب است که در بیشتر موارد به دلیل سطح پیشرفته بودن اختلال، اثرات جبران ناپذیری دارد. معروف ترین این دستگاه ها دستگاه نوروفیدبک است.

اصولا نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که سعی می کند با ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد، نوعی خودتنظیمی را به آزمودنی آموزش دهد. بازخورد معمولاً از طریق صدا یا تصویر به فرد ارائه می شود و به این ترتیب فرد متوجه می شود که آیا تغییر مناسبی در فعالیت امواج مغزی خود ایجاد کرده است یا خیر.

در انسان دو سیستم عصبی مرکزی و محیطی وجود دارد که در آن دو قسمت مغز و نخاع وجود دارد، نوروفیدبک روی مغز کار می کند.

آموزش نوروفیدبک برای توصیف روشی استفاده می شود که در آن اطلاعات عصبی به بیماران مبتلا به اختلالات خاص سیستم عصبی مرکزی (CNS) بازخورد داده می شود و تلاش می شود تا یاد بگیرند که چگونه عملکرد مغز خود را بهبود بخشند.
نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که مستقیماً روی مغز کار می کند و طبق یک هدف از پیش تعیین شده، دامنه امواج مغزی، درجه هم نوسانی یا اختلاف فاز برای تغییر هدف قرار می گیرد.
منطق این روش درمانی مبتنی بر شرطی سازی عامل است به طور معمول، ما قادر به کنترل و تغییر امواج مغزی خود نیستیم، چون ما از این امواج اطلاعی نداریم.
در روش درمان نوروفیدبک سعی می شود با ارائه بازخوردهای بسیار سریع (چند هزارم ثانیه پس از وقوع) به فرد، این آگاهی ایجاد شود با ادامه این تمرین، مغز یاد می گیرد که چگونه امواج بیشتری تولید کند که منجر به عملکرد بهتر می شود. اینکه کدام امواج در مغز افزایش می یابد و کدام امواج کاهش می یابد، کاملاً به مشکل هر فرد بستگی دارد و درمانگر در طول جلسه آن را تنظیم می کند.
از این روش می توان برای بهبود اختلالاتی مانند اختلال نقص توجه/بیش فعالی، ناتوانی های یادگیری، صرع، اختلالات هراس و اضطراب، اختلالات سوء مصرف مواد، افسردگی، مدیریت استرس، میگرن، سندرم تورت و اختلالات خواب استفاده کرد.
این روش با نام های بیوفیدبک EEG، نوروفیدبک و تمرین مغز نیز شناخته می شود.

نوروفیدبک چگونه کار می کند؟

در ابتدا الکترودها روی پوست سر نصب می شوند تا امواج مغزی دریافت شود. از طریق کامپیوتر، سیگنال های مغزی دیده می شود و به مشتریان ارائه می شود. وقتی به مغز اطلاعاتی در مورد خودش و نحوه کارش داده می شود، توانایی زیادی دارد. چیزهای زیادی برای تغییر پیدا می کند (همه فرکانس های امواج مغزی با یکدیگر هماهنگ هستند، اما برخی بیشتر هماهنگ هستند) به این ترتیب فراز و نشیب امواج مغزی به مشتری ارائه می شود و او سعی می کند سطح فعالیت مغز خود را تنظیم کند. طوری تغییر دهید که عملکرد امواج مغزی مشتری به شکل دلخواه یعنی «هماهنگ تر» شکل بگیرد.
آموزش نوروفیدبک

آموزش های نوروفیدبک چگونه به درمان بیماری های ذهنی کمک می کند؟

به طور کلی درمان بیماری های مربوط به مغز و ذهن نسبت به سایر بیماری های جسمی کمی دشوارتر و زمان برتر است. اما با صرف زمان و انرژی بیشتر و استفاده از روش های درمانی مناسب می توان این مشکل را کنترل کرد. استفاده از آموزش نوروفیدبک یکی از این روش های درمانی است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

برای اینکه بتوان امواج مغزی و نحوه عملکرد آنها را بررسی کرد، باید الکترودهای خاصی را در نواحی خاصی از پوست سر قرار داد. محل الکترودها به هدف نوروفیدبک بستگی دارد. یعنی محل قرارگیری الکترودها برای فردی که از نوروفیدبک برای درمان میگرن استفاده می کند با محل قرارگیری آنها در فرد مبتلا به اوتیسم متفاوت خواهد بود.

سیگنال هایی که از مغز به الکترودها منتقل می شود را می توان توسط کامپیوتر دریافت و پردازش کرد. به این ترتیب می توان فرکانس های اصلی امواج مغزی بیمار را از این طریق استخراج کرد. توجه داشته باشید که همه امواج مغزی دارای فرکانس های نزدیک به یکدیگر هستند که برخی از آنها بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

نوسانات در فرکانس های مغز به درمانگر کمک می کند تا بفهمد کدام فرکانس های مغزی باید تقویت شوند و کدامیک باید حذف شوند. ابزار کنترل فرکانس مغز در قالب یک بازی ویدئویی به بیمار نشان داده می شود تا فرد بتواند در حین بازی فعالیت امواج مغزی خود را در جهت بهتر و پربارتری هدایت کند. به این ترتیب به مرور زمان تنظیم لازم بر امواج مغزی شکل خواهد گرفت.

روند آموزش نوروفیدبک

مرحله ۱ : یادگیری نیمه هشیار

یادگیری نیمه خودآگاه / نیمه هشیار طی فرآیندی اتفاق می افتد که در آن مغز به طور ناخودآگاه شروع به شناسایی خود بر روی مانیتور کامپیوتر می کند و سپس تغییرات مورد نظر را برای حفظ مقدار مناسب امواج ایجاد می کند. با این اتفاق، فرد به تدریج احساس جدایی از این فرآیند می کند، او احساس می کند که به سادگی صفحه نمایش را تماشا می کند و به صداها گوش می دهد بدون اینکه احساس کند چیزی در مسیرهای عصبی او اتفاق می افتد.

این یادگیری در سطح نیمه هوشیار اتفاق می افتد. به یاد داشته باشید، گربه ها و سایر حیوانات می توانند یاد بگیرند که عملکرد مغز خود را تغییر دهند (زمانی که پاداش های مناسب دریافت می کنند) اما نمی توانند آگاهانه تصور کنند که برای دریافت پاداش چه کاری باید انجام دهند. این یادگیری در طول زمان و خارج از سطح آگاهی آگاهانه اتفاق می افتد.

مرحله ۲ : شکل‌گیری یک ارتباط هشیار بین احساسات و حالات مغزی

روش دوم یادگیری زمانی است که یک ارتباط آگاهانه بین نشانه های هدف (مثلاً صدها عکس و تصویر راهنما) و احساسات فرد ایجاد می شود. به عنوان مثال، اکثر مردم نمی توانند توصیف کنند که افزایش آلفا چه احساسی دارد، اما می توانند تشخیص دهند که چه زمانی اتفاق می افتد.

این فرآیند یادگیری آگاهانه شامل ایجاد آگاهی از احساسی در بدن است که قبلا وجود نداشت به این ترتیب، افراد می توانند داوطلبانه کارهای لازم را برای بازآفرینی آن احساس انجام دهند. مردم می گویند: «این مانند همان حسی است که وقتی آلفای بیشتری تولید می‌کنم دارم».

مرحله ۳ : رشد انعطاف‌پذیری در مسیرهای عصبی

در نهایت، این تغییر نتیجه آموزش مسیرهای عصبی با نوروفیدبک است. هر چه مغز بیشتر برای رسیدن به حالت بهینه تمرین کند، در پاسخ به نیازها انعطاف پذیرتر می شود.

مزایای آموزش نوروفیدبک و بیوفیدبک 

– آموزش کاملا خصوصی ( شرایط مناسب برای آموزش بهتر) و استفاده فردی از دستگاه

– هماهنگی ساعت کلاسها با توافق طرفین

– برگزاری کلاسها به صورت فشرده و یا مقطعی

– در صورت تمایل ،  آموزش فقط نوروفیدبک ویا بیوفیدبک به صورت جداگانه

– آموزش کامل نوروفیدبک و بیوفیدبک به صورت تئوری و عملی توسط متخصص نوروتراپی و پزشک متخصص مغز واعصاب

– تمرین عملی تمامی پروتکل های مورد آموزش به صورت فردی

– جلسات رفع اشکال

– پاسخگویی سوالات شما آموزش پذیران محترم بعد از فراغت از آموزش

– ارائه گواهی معتبر دوره نوروفیدبک و بیوفیدبک زیر نظر متخصص مغزو اعصاب

آموزش نوروفیدبک

کاربرد های نوروفیدبک چیست؟

اختلال کمبود توجه/بیش‌فعالی (AD/HD)

در یک مطالعه مروری، لوفتوس و همکاران. (۲۰۱۲) اثربخشی درمان نوروفیدبک را بر اختلال نقص توجه و بیش فعالی که با سایر اختلالات همراه است بررسی کرد و اثربخشی درمان را درجه ۴ یا “موثر” گزارش کرد. به معنای عدم تایید تجربی و پنجمی به معنای “کاملا مؤثر” است.

آرن و همکاران (۲۰۰۹) در یک مطالعه فرا تحلیلی اثربخشی درمان نوروفیدبک را بر اختلال نقص توجه و بیش فعالی بررسی کرد. در این مطالعه مشخص شد که نوروفیدبک از نظر اثربخشی در درمان AD/HD در یک مقیاس ۵ درجه ای برای علائم بی توجهی و تکانشگری و تأثیر آن بر درجه سوم رتبه پنجم یا “کاملا موثر” است. بیش فعالی گزارش شده است.

در ژوئن ۲۰۰۵، در یک مطالعه مروری/متاآنالیز، موناسترا و همکارانش اثرات بالینی نوروفیدبک بر AD/HD را بر اساس معیارهای مؤسسه سایکوفیزیولوژی و بیوفیدبک کاربردی (AAPB) و انجمن بین المللی نوروفیدبک و تحقیقات ارزیابی کردند. ISNR). این مطالعه نشان داد که نوروفیدبک از نظر اثربخشی در درمان AD/HD رتبه سوم یا “احتمالا موثر” را در مقیاس ۵ درجه ای دارد (رتبه اول به معنای عدم تایید تجربی و رتبه پنجم به معنای “کاملا موثر” است). ). نویسندگان خاطرنشان کردند که اثرات مفیدی در مطالعات پنج گروه تصادفی (در مجموع ۲۱۴ بیمار) که توسط آنها تجزیه و تحلیل شد گزارش شد و البته رتبه گذاری نوروفیدبک در مورد AD/HD بر اساس نیازبه مطالعات کنترل شده بیشتری برای عوامل مربوط به بیمار و درمانگر انجام شد که ممکن است نتایج را تحت تأثیر قرار داده باشند.

در یک مطالعه سه قسمتی که توسط Lobar،  Starwood و O’Donnell (1995) در مورد تأثیر نوروفیدبک بر AD/HD انجام شد، ۲۳ آزمودنی AD/HD در سنین ۸ تا ۱۹ سال سه ماه تحت آموزش نوروفیدبک قرار گرفتند. تغییرات در EEG، عملکرد در آزمون متغیرهای توجه (T.O.V.A)، مقیاس رفتاری (ADDES) و عملکرد هوش (WISC-R) پس از درمان مورد ارزیابی قرار گرفت. در قسمت اول بهبود قابل توجهی در عملکرد T.O.V.A، در قسمت دوم بهبود قابل توجه در گزارش والدین و در قسمت سوم افزایش معنی داری در نمره آزمون هوش به دست آمد. این مطالعه تأثیر آموزش نوروفیدبک را بر معیارهای عینی و ذهنی و تحت شرایط نسبتاً کنترل شده نشان می‌دهد.

سوء مصرف مواد

در یک مطالعه کنترل شده روی ۱۲۰ بیمار سوء مصرف مواد، اسکات و همکاران. (۲۰۰۵) به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که به طور تصادفی برای دریافت آموزش نوروفیدبک انتخاب شدند، نتایج پرهیز بهتری در پیگیری یک ساله داشتند. درمان خود را نشان دادند و در مقایسه با بیمارانی که درمان های تکمیلی و همزمان با جلسات نوروفیدبک دریافت کردند، مدت بیشتری در درمان باقی ماندند.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

ویلیام (۲۰۰۸) در مطالعه ای بر روی ۱۰ سرباز جنگی که از استرس پس از سانحه رنج می بردند، به بررسی اثربخشی نوروفیدبک در کاهش افسردگی و بی توجهی ناشی از این اختلال پرداخت. نتایج آنالیز کاهش قابل توجه علائم را پس از ۳۰ جلسه درمان نوروفیدبک نشان می دهد.

در یک مطالعه تصادفی کنترل شده در مورد PTSD مزمن (Penniston & Kulski، ۱۹۹۱)، ۳۰ جلسه ۳۰ دقیقه ای آموزش نوروفیدبک به درمان سنتی برای یک گروه ۱۵ نفره از سربازان بستری در بیمارستان با PTSD اضافه شد. پس از درمان، این افراد با یک گروه ۱۴ نفری که در یک پیگیری ۳۰ ماهه فقط درمان سنتی دریافت کردند، مقایسه شدند. تمام ۱۴ نفری که درمان سنتی دریافت کردند، عود علائم PTSD داشتند، در حالی که تنها ۳ نفر از ۱۵ سربازی که درمان نوروفیدبک اضافی دریافت کردند، بازگشت علائم را تجربه کردند.

صرع آسیب مغزی و سکته مغزی

نوروفیدبک در درمان ۷۰ تا ۹۰ درصد بیماران در انواع صرع و در مواردی که داروها مؤثر نبوده و بیماری بسیار مزمن و غیرقابل کنترل بوده است، موفق بوده است.

نوروفیدبک مشکلات ناشی از آسیب و سکته را بهبود می بخشد. از جمله می توان به بهبود حافظه، سردرد، گیجی و حواس پرتی، سرگیجه، مشکلات تمرکز، اضطراب، افسردگی، تغییرات خلقی، اختلالات خواب، تحریک پذیری، مشکلات ادراک بینایی و نارساخوانی اشاره کرد.

دردهای مزمن و سردردهای میگرنی

درمانگران و پزشکانی که از نوروفیدبک برای درمان دردهای مزمن و سردردهای میگرنی استفاده کرده اند، اعلام کرده اند که با استفاده از این روش، بروز و شدت حملات میگرنی در بیشتر موارد کاهش یافته و حتی از بین می رود.

اضطراب

بسیاری از کارشناسان استفاده از نوروفیدبک برای درمان اضطراب را یکی از مهم ترین موارد و زمینه های استفاده از نوروفیدبک می دانند. اکثر آنها معتقدند که اضطراب یکی از اولین چیزهایی بود که به نوروفیدبک پاسخ داد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران اضطرابی با این روش بهبود یافته اند.

اختلال یادگیری

این اختلالات در سنین دبستان شایع است. در درمان اختلالات، نوروفیدبک تغییر بزرگی ایجاد کرده است. در این حالت نوروفیدبک تنها راه حل است و نیازی به درمان تکمیلی ندارد. معمولاً با تکمیل یک دوره درمانی، بهبودی ثابت حاصل می شود.

اختلالات خواب

اولین تغییراتی که مراجعان معمولاً پس از شروع درمان با نوروفیدبک متوجه می شوند، تغییر و تنظیم خواب آنها است. بنابراین می توان از نوروفیدبک در درمان اختلالات خواب استفاده کرد.

افسردگی

در مورد بیماران مبتلا به افسردگی اساسی که هیچ درمانی برای آنها مؤثر نبوده است، نوروفیدبک در بیشتر موارد بهبود یافته است.

 

آموزش نوروفیدبک

نوروفیدبک تراپی چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام این روش درمانی از حسگرهایی به نام الکترود استفاده می شود. این الکترودها بر روی پوست سر بیمار قرار می گیرند و فعالیت الکتریکی مغز فرد را به صورت امواج مغزی ثبت می کنند.

در اغلب موارد امواج ضبط شده به صورت یک بازی رایانه ای یا یک فیلم شبیه سازی شده در اختیار بیمار قرار می گیرد. برای شروع ابتدا شرایط بیمار را بررسی می کنند سپس بیمار روی صندلی می نشیند و طبق تشخیص درمانگر، الکترودهای موجود روی سر بیمار قرار می گیرد.

بیمار در حالی که خونسردی خود را حفظ می کند به مانیتور نگاه می کند. در این صورت کارگردانی، کنترل و اجرای فیلم یا بازی های رایانه ای تنها توسط امواج مغزی فرد انجام می شود و نباید از دست کمک کننده به دست آید.

به این ترتیب فرد با توجه به پیشرفت یا توقف بازی و همچنین از دست دادن یا به دست آوردن پاداش و امتیاز و یا تغییر در پخش صدا یا فیلم، متوجه شرایط مساعد یا نامطلوب امواج مغزی خود شده و سعی در اصلاح آن دارد. امواج مغزش .

هدف از تنظیم امواج در نوروفیدبک درمانی تغییر قدرت دامنه موج است نه عرض و نوع موج.

بهترین سن برای نوروفیدبک تراپی

سن مناسب برای استفاده از روش درمانی نوروفیدبک، سنین ۵ یا ۶ سالگی به بالا است. بهترین سن استفاده به ویژه در مورد اختلال بیش فعالی یا ADHD  سنین دبستان است.

دقت مکانی این روش زمانی افزایش می یابد که نوروفیدبک با FMRI تلفیق شود.

آموزش های نوروفیدبک توسط چه افرادی انجام می شود؟

استفاده از آموزش نوروفیدبک باید توسط فردی ماهر، با تجربه و متخصص انجام شود تا نتیجه کاملی برای بیمار حاصل شود. عمده افرادی که درمان نوروفیدبک را انجام می دهند، روانشناسان، پزشکان خانواده و مشاوران هستند. اما در بسیاری از موارد، پرستار، مددکار اجتماعی بالینی، فردی که توسط روانپزشک یا فیزیوتراپیست آموزش دیده ممکن است مسئول این نوع درمان باشد. در هر صورت آنچه مهم است انتخاب فردی با تجربه در این زمینه است تا بتواند درمان موفقی را برای بیمار ارائه دهد.

چه افرادی برای آموزش های نوروفیدبک کاندیدای مناسبی به حساب می آیند؟

کاربرد اصلی نوروفیدبک برای کودکانی است که با مشکلاتی مانند تشنج، اختلال دوقطبی، اوتیسم، تاخیر در یادگیری، آسیب مغزی، فلج مغزی یا آسیب های هنگام تولد دست و پنجه نرم می کنند. کودکانی که در حال حاضر از شب ادراری، اختلالات خواب، راه رفتن در خواب، صحبت کردن در خواب، کابوس، وحشت شبانه و دندان قروچه رنج می برند نیز می توانند با نوروفیدبک توانبخشی شوند.

البته می توان از ترفندهای نوروفیدبک در نوجوانان نیز استفاده کرد. در این سن، فرد ممکن است با اختلالات رفتاری مانند اعتیاد به مواد مخدر، تمایل یا اقدام به خودکشی، اضطراب و استرس درگیر باشد. نوروفیدبک می تواند به بهبود این موقعیت ها در نوجوانان کمک کند.

برای افراد مسن، عملکردهای مختلف مغز را می توان با استفاده از نوروفیدبک بهبود بخشید. در هر صورت مغز هر فردی توانایی یادگیری بالایی دارد و هر فردی با هر سطح هوشی می تواند در طول دوره نوروفیدبک آموزش های ذهنی جدیدی را در مغز خود بگنجاند.

فرایند آموزشی نوروفیدبک آیا یک درمان محسوب می شود؟

برای درک عملکرد آموزش نوروفیدبک مثالی می زنیم. تصور کنید یکی از چرخ های ماشین شما مشکل دارد. چرخ آسیب دیده باید تعمیر شود تا ماشین شما دوباره با سرعت دلخواه حرکت کند. دقیقاً همین اتفاق در مورد عملکرد مغز رخ می دهد.

هنگامی که یک مشکل مغزی یا روانی مانند فلج مغزی، افسردگی، ADHA، اختلالات رفتاری و اختلالات خواب رخ می دهد، نشان دهنده این است که امواج مغزی در تعادل و هماهنگی با یکدیگر کار نمی کنند. در چنین شرایطی باید شرایطی ایجاد شود که این امواج با یکدیگر تنظیم شوند. آموزش نوروفیدبک دقیقاً همین کار را انجام می دهد و به تدریج خود تنظیمی را به ذهن و مغز باز می گرداند.

به این ترتیب شاید استفاده از عنوان «درمان» برای نوروفیدبک عنوان مناسبی نباشد. زیرا این فرآیند در اصل بهبود نوعی تنظیمات در مغز است که قبلا وجود داشته و به دلایلی از بین رفته یا ضعیف شده است.

آموزش نوروفیدبک

نتایج نوروفیدبک چقدر ماندگار است؟

اگر از روش نوروفیدبک برای بهبود نظم ذهنی (تنظیم فرکانس امواج با یکدیگر) استفاده شود، می توان نتایج آموزش نوروفیدبک را دائمی دانست. در واقع، اگر دوره نوروفیدبک به طور کامل انجام شود، ذهن نظم از دست رفته خود را بازیابد و این روند بهبودی در ناحیه وسیعی از مغز اعمال خواهد شد. بنابراین، احتمال به هم ریختن این نظم تقریباً ناچیز است. حتی ممکن است در طی فرآیند نوروفیدبک، توانایی های مغز فعال شود که قبلا قوی نبودند و از این پس می توان از آنها استفاده کرد.

اما به طور کلی شرایط روحی و جسمی حین توانبخشی و پس از آن می تواند بر نتیجه فرآیند نوروفیدبک تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، تغذیه ناسالم، شرایط نامساعد جسمی و روحی و استرس و اضطراب عملا می تواند درمان را بی اثر کند. همچنین در افرادی که از بیماری پارکینسون، اوتیسم یا زوال عقل رنج می برند نمی توان انتظار نتایج دائمی داشت و برای بهبود این بیماران باید به مرور زمان آموزش های مستمر انجام داد.

آموزش های نوروفیدبک برای همه افراد یکسان می باشد؟

پس از ارائه روش بازیابی عملکرد مغز از طریق نوروفیدبک، به مرور زمان پروتکل هایی برای بهبودی بیماران نیازمند ارائه شد که هر روز نسبت به روز قبل پیشرفت بیشتری می کند. این پروتکل ها با توجه به بیماری های فرد مانند میگرن و سردرد، استرس، اوتیسم، تشنج، افسردگی و توانایی های شناختی مورد استفاده قرار می گیرند.

در حال حاضر ابزارهایی وجود دارد که به پزشک یا تکنسین کمک می کند تا بفهمد از کدام تکنیک ها یا آموزش نوروفیدبک استفاده کند. البته منظور از ابزار تست ها و آزمایش های روانی و عصبی است.

میزان موفقیت آموزش نوروفیدبک چقدر است؟

نوروفیدبک به عنوان یک فرآیند توانبخشی جدید در نظر گرفته می شود، اما ممکن است دارای کاستی هایی باشد. بنابراین باید علت این کمبودها را به مرور زمان بررسی کرد و برای آنها چاره اندیشی کرد. نکته اصلی این است که آموزش نوروفیدبک باید بتواند پاسخگوی تمامی افراد با هر یک از مشکلات ذکر شده باشد تا امید به درمان را افزایش دهد.

با تمام این توضیحات باید از این روند آموزشی توقع معقولی داشت و با صرف زمان کافی انتظار داشت که به نتیجه ای مناسب دست یابیم. با این حال، بر اساس نتایج به دست آمده تاکنون، اثرات مثبت توانبخشی نوروفیدبک فراتر از انتظار بوده است.

چرا برخی از مراکز نوروفیدبک تهران نتیجه درمانی خوبی ندارند؟

اکثر مراکز نوروفیدبک برای هر مشکلی مانند بیش فعالی از یک پروتکل درمانی استفاده می کنند. به همین دلیل تعدادی از مراجعین نتایج لازم را نمی گیرند و یا بعد از درمان بیماری عود می کند، در صورتی که باید برای هر مراجع، طبق نقشه مغزی پروتکل اختصاصی نوشت.

متأسفانه بسیاری از مراکز نوروفیدبک که خود را نوروتراپیست می دانند، زیرا با سیستم علوم اعصاب و پروتکل های آن آشنا نیستند، می گویند که میگرن یا اعتیاد با نوروفیدبک قابل درمان نیست.

نکات مهم در مورد درمان با نوروفیدبک

نکته مهم این است که بیماران توجه داشته باشند که این روش درمانی در کنار سایر درمان ها موثر بوده و به تنهایی تاثیر چندانی نخواهد داشت. نوروفیدبک مانند هر روش درمانی دیگر نمی تواند بهبود را با قطعیت تضمین کند، اما میزان بهبودی تا حد زیادی قابل پیش بینی است.

در نوروفیدبک برای به دست آوردن نتایج بهتر از درمان و ثبات طولانی مدت، تعداد جلسات باید به اندازه ای باشد که درمان را کامل کند. برای به دست آوردن نتیجه مناسب از درمان، شرایط مختلف بسیار موثر خواهد بود. مانند:

  1. نوع و شدت بیماری
  2. زمان اقدام به درمان
  3. میران همکاری فرد و خانواده
  4. و تمام نکات مربوط به درمان از جانب درمانگر

ما در کلینیک هم آسای تلاش می‌کنیم تا جامع‌ترین اطلاعات و بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم.